Jūs lankotės archyvinėje TikraiBe.lt svetainės versijoje. Prekių įsigijimas joje negalimas.
Kviečiame apsilankyti naujojoje TikraiBe.lt svetainėje

Migrena: mitai ir realybė

Ant, 2013-09-17 14:44 įrašė reda05

Įsivaizduokite situaciją: sėdite darbe/namuose/paskaitose ir staiga Jūsų galvoje atsiranda baisus jausmas, tarsi ją kažkas gręžtų. Imatės įvairių priemonių - geriate kavą, arbatą, citramoną, tačiau niekas nenumalšina to baisaus skausmo. Lyg to betrūktų, Jus ima pykinti,  bet koks stipresnis garsas, ryškesnė šviesa ar prisilietimas tik dar labiau padidina tą pulsuojantį skausmą Jūsų galvoje. Kasdienė ruoša, pareigos, bendravimas su aplinkiniais tampa prievole, norisi tik pasislėpti kur tamsiame kambaryje nuo viso pasaulio... Ne kokia situacija, tiesa? Visos šitos nemalonios pasekmės gali atsirasti, jei Jums - migrena. Migrena, kuri iki šiol laikoma tik stipriu galvos skausmu, yra apipinta įvairiausiais mitais, kuriuos ir mėginsime paneigti. 

 

Mitas: migrena – tai viso labo stiprus galvos skausmas 
Realybė: migrena – tai liga, o galvos skausmas pasireiškia tik kaip šios ligos simptomas

Migrena yra liga, o galvos skausmas – tik šios ligos simptomas. Migreninį skausmą sukelia galvos smegenų kraujagyslių išsiplėtimas, o štai įprastinį galvos skausmą – galvos smegenų kraujagyslių susitraukimas (vazokonstrikcija). Migrenos metu atsiranda audinių, supančių galvos smegenis, uždegimas, t.y. neurogeninis uždegimas, kuris ir sukelia galvos skausmą. Vis dėlto, neretai migreną turintiems pacientams išrašomi vaistai galvos skausmui gydyti būna plečiantys kraujagysles (pvz.: beta blokatoriai), kurie situaciją gali tik pabloginti.
Migrena, kitaip nei įprastas galvos skausmas, turi daug klinikinių simptomų, tokių, kaip pykinimas, vėmimas, „taškiukų“ ir "zigzagų"matymas, padidėjęs jautrumas šviesai ir garsams, bendras kūno sąstingis, „kliūnanti“ kalba bei stiprus galvos skausmas. Vienas migrenos priepuolis gali trukti apie 8 valandas, kelias dienas ar netgi savaites.

Migrena – tai genetinė liga. Moksliniais tyrimais nustatyta, kad jei bent vienas iš tėvų serga migrena, yra 50% tikimybė, kad ir Jūs galite sirgti šia liga. Jei abu tėvai serga šia liga, tikimybė sirgti šokteli net iki 75%.
Migrenos atsiradimą įtakoja įvairūs kontroliuojami ir nekontroliuojami dirgikliai. Kontroliuojami dirgikliai, kurių reikėtų vengti norint išvengti migrenos – ryški šviesa, aspartamas(dirbtinis saldiklis), alkoholis. Migrena sergantis žmogus yra daug jautresnis jį supantiems garsams, šviesoms, kvapams (ypatingai cigarečių dūmams), skoniui (chemijai maiste) ir prisilietimams (įskaitant ir atmosferos slėgį). Įrodyta, kad raudonas vynas, viskis, žuvis, kai kurios šokolado rūšys, pelėsinis sūris, taip pat maisto produktai, kuriuose yra nitratų plečia kraujagysles, o tai savo ruožtu iššaukia migreną. Taip pat patartina kasdien valgyti tuo pačiu metu ir nepraleisti kurio nors dienos valgio – pusryčių, pietų ar vakarienės. Bus naudinga, jei kasdien miegoti eisite tuo pačiu metu, o lengva mankšta – taip pat geras pasirinkimas.

Prie nekontroliuojamų dirgiklių priskiriamos oro sąlygos bei menstruacinis ciklas. Kanadoje buvo atliktas tyrimas apie oro sąlygų sąsajas su migrenos atsiradimu ir tyrėjai pateikė tokias išvadas:
1. Atmosferos slėgio kritimas, didelis karštis su drėgme, dažnai taip pat lietus yra susiję su didesne tikimybe, kad Jus gali užklupti migrena.
2. Pietryčių vėjas, tikėtina, yra susijęs su padidėjusiu migrenos priepuolių skaičiumi.
Įdomu!  Vokietijoje net yra specialus telefono numeris, kuriuo paskambinus galima sužinoti, koks bus tos dienos oras ir kaip tai gali įtakoti migreną.

 

Kitas nekontroliuojamas dirgiklis moterims – menstruacinis ciklas. Migrenos atsiradimas šiuo laikotarpiu siejamas su sumažėjusiu estrogeno kiekiu. Nėščiosioms migrena gali pasireikšti per pirmus tris nėštumo mėnesius. 

Daugelis moterų žinodamos, kad per menstruacijas užpuls migrena, išgeria vaistų prieš pat joms prasidedant. Dažnai manoma, kad priešmentruacinis sindromas (PMS) sukelia migreną. Be abejonės, tai netiesa. Su menstruaciniu ciklu susijusi migrena dažnai prasideda porą dienų prieš menstruacijas ar trys dienos po jų. Šis migrenos tipas panašus kitus migrenų tipus, tik šiai nėra būdingos auros (regėjimo sutrikimai).

 

 

Mitas: kofeinas sumažina migreninį skausmą
Realybė: tai gali pagelbėti, tačiau dažnai tai yra tik dar vienas dirgiklis, iššaukiantis migreną

Nedidelis kiekis kofeino gali sumažinti nestiprų galvos skausmą, tačiau jei išgeriate 4-5 puodelius kavos per dieną, tai gali neigiamai atsiliepti ne tik organizmui, bet ir prišaukti migreną. Kad sužinotumėte, ar kofeinas Jus pagelbėja esant migrenai, derėtų vesti „migrenos dienoraštį“, kur užrašytumėte, kaip jus paveikė tam tikras kofeino kiekis

Mitas: migreną sukelia psichologiniai faktoriai – stresas ir depresija
Realybė: migrena yra neurologinė liga, o ne psichinis sutrikimas

 

Migrena neabejotinai yra neurologinė liga. Kaip jau minėjome, migrena atsiranda kai fiziologiniai (ne psichologiniai) dirgikliai įtakoja galvos smegenų kraujagyslių išsiplėtimą. Sklando labai daug neteisingų ir destruktyvių pasakymų apie migreną: „šį skausmą sukėlė psichinė būsena“, „turi išmokti gyventi su tuo“, „stresas iššaukia migreną“.




 

Mitas: migrena tik erzina, tačiau nesukelia grėsmės gyvybei

Realybė: migrena gali kelti grėsmę gyvybei, nes įtakoja insulto ištikimą ir komą

Migrena gali sukelti aibę sunkių ligų: insultą, aneurizmą, laikiną regos netekimą, daug stomatologinių problemų, komą ir netgi mirtį. Statistikos duomenimis, net 25% insulto atvejų yra susiję su prieš tai patirtais migreniniais skausmais.
Migrena gali ne tik sukelti grėsmę gyvybei, bet ir sugriauti normalų žmogaus gyvenimą. Sergantys migrena kenčia ne vien didžiulį fizinį skausmą, bet ir socialinę atskirtį, darbo netekimą, neigiamą įtaką asmeniniams santykiams.
Labai dažnai žmonės mano, kad tie, kurie serga migrena, tiesiog nesusitvarko su savo gyvenimu arba yra priklausomi nuo narkotikų bei alkoholio. Tokie stereotipai gali atsirasti kai, pavyzdžiui, asmuo sergantis migrena patalpoje nešioja akinius tamsiais stiklais (dėl jautrumo šviesai), tūno tamsiame kambaryje tyloje (dėl jautrumo šviesai ir garsams), dažnai vaikšto į tualetą (dėl pykinimo ir vėmimo), anksčiau baigia darbą, sunkiai kalba.

Mitas: gydytojas nustatys migreną ir tinkamai ją išgydys
Realybė: migrena yra viena iš neteisingiausiai nustatomų bei gydomų ligų

Dažnai net gydytojai migrenos nepriima kaip rimtos ligos. Statistikos duomenimis, 60% moterų ir 70% vyrų, nors ir sirgo migrena, tačiau gydytojai to nediagnozavo. Žmonės, kurie žino, kad serga migrena, išmoksta gyventi su šia liga, nes atsirenka, kokie dirgikliai jiems sukelia skausmą ir sąmoningai ima jų vengti.
Nors efektyvaus vaisto nuo migrenos teks palaukti, tačiau visi, tiek sergantys, tiek sveiki aplinkiniai  turi suprasti, kad migrena – rimta, gyvenimą galimai žalojanti liga ir bene svarbiausia taisyklė, kurios reiktų laikytis – neteisti iš anksto.
Jei Jūs neturite migrenos, prisiminkite, kad nedera žmogui su migreniniais skausmais siūlyti vengti streso, pralinksmėti, negerti kolos, ir kitų paviršutiniškų pasiūlymų. Nors pralinksmėti siūlote tikrai ne iš blogos valios, tačiau vietoj to pasiūlykite išjungti šviesas ir televizorių, taip leisite jiems pajusti, kad Jūs suprantate žmogaus ligą.

8 trumpi patarimai, kaip išvengti migrenos:

1. Rašykite galvos skausmo dienoraštį. Bėgant laikui pastebėsite, kas Jums iššaukia galvos skausmą ir imsite to dirgiklio vengti.
2. Stebėkite savo maisto racioną.
3. Vartokite magnį. Patartina magnį ne gerti, o gauti jį su maistu. Magnio gausu moliūgų, saulėgrąžų sėklose, linų sėklose, burnotyje, bolivinėje balandoje, migdoluose, grikiuose, žirniuose, špinatuose.
4. Reguliariai valgykite. Rekomenduojama valgyti 3-5 kartus per dieną.
5. Nepiktnaudžiaukite kofeinu, venkite alkoholio ir tabako.
6. Kasdien, net ir savaitgaliais, miegokite po tiek pat valandų.
7. Reguliariai mankštinkitės.
8. Jei užklupo galvos skausmas, dėkite ant kaktos šaltus kompresus. Pakaks iš šaldiklio išsiimti žirnių pakelį ir jį įvyniojus į rankšluostį, dėti prie kaktos.