Jūs lankotės archyvinėje TikraiBe.lt svetainės versijoje. Prekių įsigijimas joje negalimas.
Kviečiame apsilankyti naujojoje TikraiBe.lt svetainėje

Kviečių netoleravimas

Kviečiai — bene labiausiai sutinkamas produktas visų mūsų maisto racione, bet kartu ir vienas iš sunkiausiai išvengiamų, jei to reikalauja dieta. Dažniausiai jie gali būti aptinkami mažiausiai tikėtinuose produktuose, pavyzdžiui, net šv. Sakramentas ar kalėdaičiai, dalinami bažnyčioje.

Daugelis parduodamų duonos rūšių pagamintos iš kviečių, t. y. ir ruginės duonos ar kukurūzų pyrago sudėtyje dažniausiai yra dalis kviečių.

Pateikiame keletą produktų, kurie savo sudėtyje turi kviečių:

  • Meduoliai
  • Keksai
  • Spurgos
  • Pyragai
  • Pyragaičiai
  • Sausainiai
  • Krutonai
  • Sausiukai (džiovintos duonos gabaliukai)
  • Vafliai
  • Blynai
  • Picos
  • Riestainiai
  • Koldūnai
  • Tortilijos ir takos (kai kada jos būna iš kukurūzų, bet Lietuvoje dažniausiai iš kviečių)
  • Pitos paplotėliai
  • Duonos lazdelės
  • Makaronai
  • Įvairūs kepiniai su mėsos, daržovių, sūrio įdaru
  • Pudingai ir kai kurie desertai
  • Užkandžiai (traškučiai, trapučiai, krekeriai, vaisių batonėliai)

Kviečių yra daugelyje dribsnių ir košių, jei jie nėra 100 proc. pagaminti iš avižų, ryžių ar kukurūzų. Todėl itin svarbu nuolat atkreipti dėmesį į pakuočių etiketes.

Kviečiai taip pat vartojami gaminant maistą kaip papildoma medžiaga. Tai gali būti džiūvėsėliai, kuriuos virtuvėje vartojame mėsai apskrudinti arba dedame kaip rišamąją medžiagą į dešreles ar kotletus.

Štai dar keletas maisto produktų, kuriuose gali būti kviečių:

  • mėsos gaminiai (kotletai, saliamio dešra, mėsos vyniotiniai bei konservai, kepenų paštetas, pieniškos dešrelės, mėsos bei žuvies paštetai ir užtepai, kumpis, žuvies piršteliai, apvolioti džiūvėseliuose);
  • produktai iš daržovių (daržovių paštetai ir užtepėlės), daržovės džiūvėsėliuose, pvz., svogūnų žiedai, daržovių tempura, konservuotos pupelės, konservuoti spagečiai, sriubos;
  • padažai ir pagardai (padažai mėsos patiekalams, padažai pakeliuose, stikliniuose induose, troškiniuose, pusfabrikačiuose;
  • sultiniai kubeliais ir granulėmis, jau paruoštos vartoti garstyčiose, įdarai, kepimo milteliai, natrio glutamatas, kai kurie prieskonių mišiniai;
  • desertai (daugelyje pudingų, kepinių pertepimuose, jogurtuose, kurių sudėtyje yra grūdų, leduose, blynuose, sūrio lazdelėse, biskvitiniuose gaminiuose);
  • gėrimai (įvairūs miltelių pagrindo kokteiliniai gėrimai, alus, viskis, džinas ir daugelis kitų spirituinių gėrimų);
  • konditerija (saldainiai, šokoladas, šokoladiniai batonėliai, daugelis vaisinių batonėlių);
  • vaistai (daugelio vaistų sudėtyje yra kviečių. Pasiklauskite farmacininko, bet nenustokite vartoti išrašytų vaistų nepasitarę su savo gydytoju).

Kai kada kviečiai būna ir po užslėptais pavadinimais. Jei Jums nustatyta kviečių netolerancija, turėtumėte vengti žemiau išvardintų ingredientų:

  • kviečių sėlenos
  • kviečių gemalai
  • kviečių glitimas
  • kvietiniai miltai
  • kietų kviečių arba kietagrūdžių miltai (dažnai žymimi Farina miltai)
  • džiūvėsėliai
  • manai arba manų kruopos
  • pilno (viso) grūdo kvietiniai miltai
  • kviečių krakmolas
  • modifikuotas krakmolas
  • hidrolizuotas krakmolas
  • maistinis krakmolas
  • augalinis krakmolas
  • spelta (triticum skelta) miltai
  • kamut (triticum poloncium) miltai
  • kietieji kviečiai (durum wheat)
  • kuskusas
  • sėlenos
  • javų užpildas
  • javų rišamoji medžiaga
  • javų/grūdų proteinai ar baltyminės medžiagos

Dažniausiai kasdieniniams kepiniams vartojami kvietiniai miltai, tačiau sveiko maisto parduotuvėse galima įsigyti ir alternatyvių gaminių. Tai:

  • kukurūzų miltai
  • avižų miltai
  • bulvių miltai
  • ryžių miltai
  • sojos miltai
  • sorų miltai
  • grikių miltai
  • žirnių miltai
  • avinžirnių miltai
  • kinvos miltai
  • sago miltai (palmės šerdies)
  • tapijokos miltai
  • manijokų/marintos miltai (arrowroot)
  • lęšių miltai (lentil)

 

Gaila, bet, neturėdami savyje glitimo, ką paprastieji kviečių miltai turi, šie miltai negali būti vartojami įprastiems mūsų kepiniams. Kad kepinys būtų purus, susiformuotų pageidaujama kepinio forma bei pluta, kad tešla būtų reikiamos konsistencijos, reikės papildomų kepimo ingredientų (norite skaityti plačiau? Spauskite čia).

Netoleruojantiems kviečių glitimo dažniausiai rekomenduojama begliuteninė dieta (skaityti plačiau).

Norėdami įsigyti produktų be glitimo (be gliuteno) spauskite čia.