Jūs lankotės archyvinėje TikraiBe.lt svetainės versijoje. Prekių įsigijimas joje negalimas.
Kviečiame apsilankyti naujojoje TikraiBe.lt svetainėje

Astma ir dieta. Ar egzistuoja speciali dieta, galinti padėti sergančiam astma?

Tiesa yra ta, jog specialios dietos sergantiesiems astma nėra. Pasaulyje  nežinoma apie išskirtinius maisto produktus, kurie mažintų astmos sukeliamus kvėpavimo takų uždegimus.  Gėrimai, kurių sudėtyje yra kofeino, gali nežymiai praplėsti bronchus valandai ar dviems, tačiau inhaliatorius daug efektyviau palengvina  trumpalaikius astmos simptomus.


Nepaisant to, teisinga mityba yra labai svarbi visapusiško astmos gydymo plano dalis. Kaip ir kiekvieno sveikatai naudinga reguliari mankšta bei teisinga mityba. Ir tai, be abejo, tinka žmonėms, sergantiems astma.  Svarbu nepamiršti, jog didelis viršsvoris ir nutukimas gali sąlygoti sunkesnę astmos formą.


Siekiant sušvelninti astmos žalą organizmui, svarbu nepamiršti pasirūpinti ir atsakingai žiūrėti į savo sveikatą.


Pasaulyje astma sergančių žmonių skaičius ženkliai išaugo per pastarąsias trejetą dekadų. Dauguma mokslininkų pateikė išvadas, jog besikeičiantys mitybos įpročiai tam turi didelės įtakos. Ar gali būti, kad ne tik Amerikos piliečių, bet ir Europos gyventojų vis rečiau vartojami vaisiai ir daržovės, pakeičiami perdirbtu maistu, didina riziką  astmos vystymuisi?  Keleto atliktų tyrimų duomenimis, ši sąsaja yra patvirtinta, tačiau vis vien, sąsaja  tarp dietos ir astmos išlieka diskusinė.


Yra įrodymų, kad žmonės, kurie maitinasi savo dietoje naudodami daugiau produktų, turinčių vitamino C ir E, beta-karotinų, flavonoidų, magnio, seleno ir omega-3 riebalų rūgščių, turi mažesnę tikimybę susirgti astma. Daugelis šių medžiagų yra antioksidantai, kurie saugo ląsteles nuo pažeidimų.


Vienas pastarųjų tyrimų apie astmą ir dietas parodė, jog paaugliams, vartojantiems ne itin vertingą maistą, dažniau pasireiškia astmos simptomai. Tie, kurie su maistu nepakankamai gaudavo vitaminų C ir E, omega-3 riebalų rūgščių, dažniau skundėsi prasta plaučių funkcija. 2007 metais atliktos studijos duomenimis nustatyta, jog vaikai, augimo laikotarpiu dažnai vartoję taip vadinamosios „Viduržemio dietos“ produktus (riešutus ir vaisius, tokius kaip vynuogės, obuoliai, pomidorai) , buvo mažiau linkę į astmos sukeliamus simptomus. 


Tačiau nėra pilnai išaiškinta, ar būtent šių maistinių medžiagų stoka iš tiesų gali išprovokuoti astmą. Kaip ir nėra tyrimų, kurių metu būtų nustatytas nesėkmingas astmos gydymas vartojant specialiai atrinktus vitaminus ir mineralus. Kodėl? Kai kurie tyrinėtojai teigia, jog tai gali būti skirtingų vitaminų, mineralų ir kitų antioksidantų, natūraliai esančių maisto produktuose, sąveika, kas yra naudinga mūsų sveikatai. Todėl mažai tikėtina, kad vartojant vitaminus, mineralines medžiagas arba kitus maisto papildus, pagerinsite astmos kontrolę ir užkirsite kelią šios ligos simptomams.


Nepaisant menamo ryšio tarp astmos ir dietos, visi žinome, jog pilnavertė mityba yra svarbi kiekvienam, o ypatingai lėtinėmis ligomis sergantiems žmonėms. Jei  Jūsų organizmas gauna nepakankamai maisto medžiagų, kūnas gali būti linkęs sunkiau kovoti su kvėpavimo takų virusais, provokuojančiais astmos priepuolius.  

  
Ką reikėtų valgyti, vengiant išprovokuoti astmą?
Atsižvelgiant į pateiktą šiek tiek miglotą ryšį tarp astmos ir mitybos, žemiau išvardyti neblogi patarimai ką įsidėti į savo lėkštę:
Valgykite daug vaisių ir daržovių. Nėra žinoma kurie konkrečiai  vaisiai ir daržovės gali turėti įtakos astmai, taigi geriausias patarimas yra tiesiog padidinti jų kiekį ir rūšių įvairovę. 


Valgyti maisto produktus, kurie turtingi omega-3 riebalų rūgštimis.  Omega -3 šaltiniais gali būti žuvų  (lašišos, tunai ir sardinės) taukai ir augalinės kilmės produktai, tokie kaip linų sėmenys, kanapių sėklos. Netgi neturint  aiškaus mokslinio pagrindimo, jog sergantiems astma jie naudingi, visgi jų įtraukimas į kasdieninę mitybą būtų teisingas sprendimas.


Venkite nesočiųjų riebalų ir omega-6 riebalų rūgščių. Keleto tyrimų duomenimis, omega-6 ir nesočiųjų riebalų, randamų kai kuriuose margarinuose ir kepiniuose , vartojimas gali pabloginti astma sergančiųjų sveikatą.   Ryšium su tuo, jog  jie padidina širdies ligų riziką, bet kuriuo atveju tai tik antra priežastis, dėl kurios vertėtų sumažinti jų kiekį valgant.


Ar šie patarimai padės Jums? Garantuoti negalime. Bet tol, kol nežinosime kurie tiksliai vitaminai, mineralai ir antioksidantai galėtų padėti sergantiesiems astma, nėra priežasties kodėl nereiktų dažniau valgyti vaisių, daržovių ir (saikingai) sveikus riebalus.


Kas  daro įtaką bronchų astmos simptomus?


Teisingas ar blogas maistas nėra vienintelis astmos kaltininkas. Štai keletas pavyzdžių:


Didelio kaloringumo dieta.
 

Jei valgote daugiau kalorijų nei sudeginate, jums didėja svoris. Tai nėra gerai ne tik Jūsų bendrai savijautai, bet šis faktas ypatingai kenkia jūsų astmai.  Žmonės, kurie yra nutukę, dažniau linkę į astmos paūmėjimus, vartoja daugiau vaistų ir praleidžia daugiau darbo dienų nei žmonės, turintys normalų svorį.


Alergija maisto produktams
 

Daugelis žmonių skundžiasi maisto netoleravimu (tokiu kaip laktozės netoleravimas), bet tai nėra tikroji alergija  ir ji nedažnai pasunkina astmą. Tik apie 2 proc. suaugusiųjų, sergančių astma, yra alergiški pieno, kiaušinių produktams, jūros gėrybėms, riešutams ar  kitiems produktams. Tačiau šiems žmonėms net ir menkiausias alergeno kiekis gali būti pavojingas gyvybei, nes gali sukelti anafilaksinę reakciją, taip pat iššaukti broncho spazmus , reikalaujančius skubios medicinos priemonių ir medikamentų pagalbos. 
 

Nėra jokių įrodymų, netgi tokiai mažai pacientų grupei, kad visiškas pieno produktų eliminavimas iš dietos padės astmos kontrolei. Tai tėra mitas, kuris gali privesti iki osteoporozės, ypač tuos žmones, kurie turi reguliariai vartoti kortikosteroidus, norintiems kontroliuoti astmą.  Tačiau astma sergantiesiems asmenims vertėtų būti atsargiems net aplinkoje esantiems alergenams, pvz.:


-Termiškai apdorojant (kepant, verdant, troškinant) žuvį ir jūros gėrybes, pasklidęs lakus baltymas taip pat gali provokuoti dusulį astma sergantiems žmonėms, pvz.: daugiabutyje vienam kaimynui kepant žuvį, kitame bute vaikas pradeda dusti.


-Lupant citrusinius vaisius į aplinką sklinda daug eterinių aliejų, kurie gali išprovokuoti dusulį aplinkoje esantiems astmatikams.


Maisto priedų netoleravimas


Sulfitai, kurie naudojami produktų šviežumui išlaikyti ir pelėsio augimo sustabdymui, kai kuriems sergantiems astma žmonėms gali sukelti trumpalaikius šios ligos simptomus . Sulfitai gali skleisti sieros dioksidą, kuris dirgina plaučius. Jau kuris laikas JAV švieži vaisiai ir daržovės neapdorojami sulfitais. Tačiau jie yra vis dar naudojami apdirbtame maiste ir taip pat gali būti aptinkami prieskoniuose, džiovintuose vaisiuose, konservuotose daržovėse, vynuose ir kt. maisto produktuose.


Gastroezofaginio refliukso liga (GERL)


Iki 70% visų a sergančiųjų stma taip pat turi GERL (skrandžio rūgšties refliuksas), kas gali dar labiau pabloginti astmos kontrolę.  Kai kuriais atvejais GERL nebūdingi įprasti rėmens simptomai. Jei skundžiatės GERL, jums gali prireikti medikamentinės pagalbos.  Viršsvorio panaikinimas dažnai rekomenduojamas, nustačius GERL. Taip pat siūloma atsisakyti alkoholio, kofeino ir kitų GERL provokuojančių maisto produktų. Taip pat nerekomenduojama valgyti prieš miegą.


Prieš nusprendžiant visiškai pakeisti savo mitybos įpročius, visų pirma rekomenduotume pasitarti su jus gydančiu gydytoju  ar pulmonologu. Įvertinus Jūsų astmos būklę (bendros Jūsų  organizmo būklės ir astmos formos  bei sunkumo laipsnio įvertinimas), gydytojas galėtų atitinkamai pasiūlyti individualių patarimų kaip pagerinti Jūsų dietą.

 

Parengta remiantis įvairiais užsienio literatūros šaltiniais ir konsultuojantis su Lietuvos Sveikatos mokslų Universiteto Ligoninės Kauno Klinikų Vaikų ligų klinikos alergologe-pulmonologe doc. Jolanta Kudzyte.