Jūs lankotės archyvinėje TikraiBe.lt svetainės versijoje. Prekių įsigijimas joje negalimas.
Kviečiame apsilankyti naujojoje TikraiBe.lt svetainėje

Pakaitiniai grūdai ir jų nauda žmogaus organizmui

Pakaitiniai grūdai

Aprašymas

Maistinė vertė

Kam tinka

TikraiBe.lt produktai

Kukurūzai

Kukurūzai yra kilę iš Centrinės Amerikos, vėliau paplito visoje Amerikoje. Kukurūzai yra vieni populiariausių javų pasaulyje. Kukurūzai yra pagrindinis daugybės žmonių maistas įvairiose šalyse.

  • Gausu skaidulų, folatų, fosforo, magnio, mangano, cinko, vario, geležies ir seleno;

  • Taip pat yra šiek tiek kalio;

  • Vitaminas B (tiaminas, vitaminas B6, niacinas, riboflavinas, folatai);

  • Yra vitamino A ir vitamino E pėdsakų.

Gali padėti:

  • Formuotis naujoms ląstelėms – tai ypač svarbu prieš pastojant ir nėštumo laikotarpiu;

  • Mažinti cholesterolio kiekį ir gaubtinės žarnos vėžio riziką;

  • Mažinti cukraus kiekį kraujyje sergantiesiems cukriniu diabetu;

  • Rūpintis oda, stiprinti nervų sistemą ir gerinti virškinimą.

Ryžiai

Ryžiai yra kilę iš Indijos, kur buvo auginami jau 3000 metų prieš mūsų erą. Ryžiai yra pagrindinis maistas didelei daliai pasaulio žmonių, ypač Lotynų Amerikos tropikuose, taip pat Rytų, Pietų ir Pietryčių Azijoje. Ryžiai yra antra pagal suvartojimą grūdinė kultūra.

  • Mažai natrio;

  • Nėra cholesterolio;

  • Yra kalio, B grupės vitaminų tiamino ir niacino (naudingi kiekiai);

  • Geras baltymų, fosforo, geležies ir cinko šaltinis;

  • Yra sudėtinis angliavandenis (tai reiškia, kad sudėtyje yra krakmolo ir skaidulų).

  • Sudėtiniai angliavandeniai yra virškinami lėtai, todėl organizmas naudoja per ilgesnį laiką išsiskyrusią energiją, mityba yra veiksmingesnė;

  • Puikus energijos šaltinis, lengvai virškinami;

  • Apsaugo nuo antioksidantų, turi nuo vėžio saugančių savybių, be to, gali apsaugoti nuo širdies ligos.

Grikiai

Grikiai yra itin vertinami kaip gydomieji augalai. Nors paprastai manoma, kad grikiai yra grūdai, iš tikrųjų jie yra prieskoniniai augalai. Grikiai pradėti auginti prieš tūkstančius metų Kinijoje ir Japonijoje. Grikiai yra vienas geriausiai žinomų aukštos biologinės vertės augalinių baltymų šaltinių.

Turi

  • Vitaminų B1 ir B2;

  • Kalio;

  • Magnio;

  • Fosfatų;

  • Geležies;

Turi bioflavonoidų (vitamino P);

  • Rutino.

Nustatyta, kad bioflavonoidas rutinas veiksmingai:

  • Mažina cholesterolį;

  • Mažina kraujospūdį;

  • Palaiko kapiliarų stiprumą ir lankstumą;

  • Padeda palengvinti venų varikozę;

  • Mažina arterijų kietėjimo riziką;

  • Mažina MTL (blogojo) cholesterolio kiekį;

  • Neleidžia nutukti;

  • Padeda kontroliuoti cukraus kiekį kraujyje, todėl mažina cukrinio diabeto riziką;

  • Padeda išvengti tulžies pūslės akmenų susidarymo.

 

Geltonieji žirniai

Skaldyti žirniai – tai sudžiovintos, išaižytos ir suskaldytos sėjamųjų žirnių sėklos. Jų gimtinė – Pietų Europa, kai kurios Azijos dalys ir Šiaurės Amerika.

Turi daug:

  • B grupės vitaminų;

  • Vitamino C;

  • Vitamino A;

  • Liuteino.

Gali padėti:

  • Mažinti cholesterolio kiekį;

  • Kontroliuoti su cukraus kiekiu kraujyje susijusius sutrikimus, nes didelis skaidulų kiekis neleidžia staigiai pakilti cukraus kiekiui kraujyje po valgio.

Sorgai

Sorgų genčiai priskiriama nemažai žolinių augalų rūšių. Dauguma auginamų sorgų rūšių gali būti kilę iš Afrikos, kur sorgai auga savanoje. Senovėje sorgai augo ir Indijoje.

Turi:

  • Daug baltymų;

  • Kalcio;

  • Geležies;

  • Vitamino B;

  • Nikotininės rūgšties;

  • Yra puikus mikroelementų (mineralų ir vitaminų) šaltinis;

  • Makroelementų (angliavandenių, baltymų ir riebalų).

  • Sudėtyje yra dervingos medžiagos, vadinamos polikozanoliu, kuri gali sumažinti cholesterolio kiekį serume;

  • Yra antioksidantinių medžiagų, kurios gali padėti apsaugoti ląsteles nuo ligų atsiradimą skatinančių ir senėjimą spartinančių laisvųjų deguonies radikalų poveikio.

  • „Orgran“ blynų mišinys su sorgais;

  • „Orgran“ kelių grūdų duonos mišinys.

Ryžių sėlenos

Ryžių sėlenos yra svarbi maistinė ryžių dalis, jau tūkstančius metų vartojama kartu su ryžių branduoliais. Ryžių sėlenos naudojamos labai įvairiai, ypač Japonijoje, kur jos vadinamos „nuka“.

  • Vienas iš puikiausių natūralių vitaminų, mineralų ir antioksidantų šaltinių;

  • Turi daug netirpiųjų skaidulų, kurios yra svarbiausia „viso grūdo produktų“ sudėtinė dalis.

Turi:

  • Daug vitamino B;

  • Daugiau kaip 70 antioksidantų ir kofaktorių;

  • E grupės vitaminų (visų tokotrienolių ir tokoferolių).

Nustatyta, kad gali palengvinti simptomus, esant:

  • Dideliam cholesterolio kiekiui;

  • Dideliam kraujospūdžiui;

  • Žarnyno vėžiui;

  • ŽIV/AIDS;

  • Artritui;

  • Periferinei neuropatijai;

  • Širdies ir kraujagyslių ligai.

Sumažina 2 tipo cukrinio diabeto riziką.

Be to, dėl skrandį užpildančių skaidulų gali padėti kovoti su nutukimu.

 

Smiltyninis gyslotis

 

Smiltyninis gyslotis yra bendras kelių gysločių genties augalų pavadinimas. Smiltyninis gyslotis kilo iš Indijos, kurioje buvo žinomas jau prieš tūkstančius metų.

 

Turi daug:

  • Skaidulų;

  • Kalcio;

  • Geležies;

  • Magnio;

  • Fosforo;

  • Kalio;

  • Seleno;

  • Silicio;

  • Natrio;

  • Sieros;

  • Cinko.

 

Gali padėti, kai yra:

  • Didelis cholesterolio kiekis;

  • Vidurių užkietėjimas;

  • Viduriavimas;

  • Hiperglikemija.

Taip pat gali palengvinti:

  • Dirgliosios žarnos sindromą;

  • Divertikulitą;

  • Gleivinės kolitą;

  • Cistitą;

  • Virškinamojo trakto opas.

Soros

Manoma, kad priešistoriniais laikais soros buvo labiau paplitę nei ryžiai, ypač Kinijos šiaurinėje dalyje ir Korėjoje. Taip pat manoma, kad jos pradėtos vartoti apie 6000 metų prieš mūsų erą Cišan, Kinijoje. Kitaip nei daugelio kitų javų, sorų grūdai yra šarminiai.

Turi daug::

  • Mangano;

  • Fosforo;

  • Magnio;

  • Laetrilio (vitamino B17).

Gali padėti:

  • Mažinti migrenos ir širdies priepuolių žalą;

  • Vaikams su virškinimo arba skrandžio sutrikimais;

  • Skatinti riebalų apykaitą, kūno audinių atsinaujinimą ir energijos susidarymą;

  • Mažinti cholesterolio kiekį;

  • Apsaugoti nuo vėžio dėl sudėtyje esančio laetrilio.

Taip pat didina seratonino kiekį, todėl gali nuraminti ir pagerinti nuotaiką.

 

 

Burnočiai

Priklauso burnotinių šeimai. Ikikolumbiniu laikotarpiu burnočiai buvo pagrindinis actekų maistas. Actekai tikėjo antgamtinėmis burnočių jėgomis, naudojo juos savo religinėse ceremonijose.

  • Turi bemaž daugiausia baltymų iš visų grūdinių augalų;

  • Taip pat turi daug maistinių skaidulų, aštuonias pagrindines aminorūgštis ir yra be cholesterolio;

  • Turi kalcio, geležies, kalio, fosforo ir vitaminų A ir C.

  • Stiprina, tonizuoja organizmą;

  • Yra lengvai virškinami, todėl ypač naudingi labai aktyviems žmonėms, vegetarams ir nėščioms arba krūtimi maitinančioms moterims.

Bolivinės balandos

Priklauso balandų genčiai, dažniausiai yra auginamos dėl valgomųjų sėklų. Jau senovės actekų vertintos bolivinės balandos yra kilę iš Pietų Amerikos Andų regiono, kuriame yra plačiai vartojamos maistui jau 6000 metų.

  • Yra visavertis baltymas, kurio sudėtyje yra visos devynios pagrindinės aminorūgštys;

  • Puikus magnio, geležies, vario ir fosforo šaltinis.

Padeda virškinimui, reguliuoja cukraus kiekį kraujyje ir padeda širdžiai išlikti sveikai.

Be to, gali padėti išvengti ir veiksmingai gydyti:

  • Arteriosklerozę;

  • Krūties vėžį;

  • Cukrinį diabetą;

  • Atsparumą insulinui.

 

Avižos

Kaip kultūrinį augalą avižas pradėjo auginti Šiaurės Europos tautos (slavai, lietuviai, germanai). Ankstyviausi avižų auginimo įrodymai randami bronzos amžiaus Šveicarijoje. Lietuvoje sėjamoji aviža auginama nuo pirmųjų m. e. a. Senovės Egiptas, Graikija bei romėnai avižų neaugino. Vėliau iš Šiaurės Europos paplito ir Pietų Europos šalyse, Azijoje, Afrikoje, Amerikoje ir Australijoje.


 

 

  • Avižose yra puikių augalinių baltymų, nemažai riebalų – net iki 7 proc., B grupės vitaminų, gausu mikroelementų, iš jų ir tokių, kurie tikrai stimuliuoja žmogaus protines galias.

  • Teigiamai veikia sergančius inkstų, kepenų, skydliaukės ligomis;

  • Gerina virškinimo organų darbą;

  • Valo organizmą;

  • Tinka diabetikams;

  • Vartojama kaip silpna vidurių paleidžiamoji priemonė;

  • Vietiniai apiplovimai nuoviru gali padėti kerpligei, egzemai ir kitoms odos ligoms gydyti.

 

 

Pupos ir pupelės

Labai senas kultūrinis augalas. Kilęs iš Pietų ir Vidurio Amerikos. Europoje auginamas nuo 1542m. Lietuvoje kaip maistinis augalas auginamas daržuose, laukuose. Pagal pagal maistui vartojimo pobūdį pupelės skirstomo į grūdines (vartojamos subrendusios sėklos) ir šparagines (valgomos jaunos ankštys, kol jose nesubrendusios sėklos).

  • Yra gausu amino rūgščių, krakmolo ir kitų angliavandenių bei baltymų, taip pat beveik visų organizmui būtinų naudingųjų medžiagų:

  • skaidulinių medžiagų;

  • vitamino C;

  • B1, B2, B6 grupės vitaminų;

  • PP;

  • kalio;

  • cinko;

  • vario;

  • geležies.


 

Pupelės dažnai įtraukiamos į sergančiųjų kepenų, inkstų ligomis, diabetu sergančiųjų mitybos racioną.

Pupos nepatartinos sergantiems podagra, nes juose yra daug purinų.


 

 

 

Lęšiai

Tai vienas pačių seniausių kulturinių augalų. Ankštinių šeimos vienmetis žemaūgis augalas suplotomis ankštim, kuriose yra disko pavidalo įvairios spalvos sėklos. Tai vienas seniausių žmogaus vartojamų augalų, labai vertinamas dėl sėklose esančių baltymų (jų daugiau nei mėsoje), angliavandenių, ląstelienos ir mineralinių medžiagų.

 

 

  • Turi daug baltymų, taip pat ir nepakeičiamų aminorūgščių izoleucino bei lizino.

  • Juose gausu maistinių skaidulų, folio rūgšties, mangano, vitamino B 1 ir mineralų.

  • Taip pat yra puikus augalinis geležies šaltinis;

  • Turi žemą glikemijos kiekį.

 

  • Dėl itin gausaus tirpiųjų skaidulų kiekio, lęšiai rekomenduojami cholesterolio kiekio prevencijai;

  • Tirpiosios skaidulos padeda kontroliuoti curkaus kiekį kraujuje, sulaikydamos skrandžio ištuštinimą ir stabdydamos cukraus pateikimą į kraujotakos sistemą.

 

 

 

* Svarbi informacija! Šioje lentelėje pateikta informacija yra rekomendacinio pobūdžio ir nepakeičia medicinos specialistų konsultacijų. Jei norite gauti smulkesnės informacijos ar keisti mitybą, prašome kreiptis į medikus ar sveikatos priežiūros specialistus.